Ο δημόσιος τομέας παίζει καθοριστικό ρόλο στο destination marketing και τη προώθηση δραστηριοτήτων στο πεδίο του τουρισμού, δεδομένου ότι πέρα από τις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία και tour operators), υπάρχουν χιλιάδες τουριστικές επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους και δυναμικής που στηρίζουν την τουριστική οικονομία και χρειάζονται αντίστοιχα κεντρικές αποφάσεις στήριξής τους.
Οι δράσεις προώθησεις των κυβερνήσεων γίνεται αρωγός κατά κανόνα των μικρότερων και μαζικότερων τουριστικών επιχειρήσεων που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε απομακρυσμένες αγορές.
Δείτε παρακάτω παρακάτω προσεγγίσεις χωρών διαφορετικού μεγέθους και δυναμικής στο επίπεδο της προώθησης και του destination marketing προσέλκυσης τουριστών στις χώρες τους.
“Στη Κορέα προγραμματίζεται να στηθεί μία ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα και οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ για να ενισχύσουν την εμπειρία ανεξάρτητων επισκεπτών. Επίσης έχουν αναπτυχθεί προτεινόμενα προγράμματα περιήγησης για να ενισχυθεί η αγορά τοπικών και μη προϊόντων. Το τουριστικό πλάνο μάρκετινγκ της Λετονίας για το διάστημα 2018-2023 στοχεύει στη βελτίωση της εικόνας της χώρας, την ανάπτυξη βιώσιμου τουρισμού και την προώθηση συνετών επενδύσεων εντός της χώρας. Μάλιστα, πραγματοποιείται στόχευση σε συγκεκριμένο τύπο επισκεπτών όπως είναι οι λεγόμενοι “dreamers” , “adventurers” και “open-minded” τουρίστες. Η Ινδονησία με τη σειρά της μάλλον ακολουθεί ένα πιο οργανωμένο και πρωτότυπο πλάνο μάρκετινγκ. Επενδύει στο branding και το digital marketing χρησιμοποιώντας μια σειρά από καινοτόμες ενέργειες όπως είναι η τιμολόγηση ζήτησης για τη διαχείριση των τουριστικών ροών και ο συνδυασμός μηχανικής μάθησης με την τεχνική ανάλυσης μεγάλων δεδομένων για τον προσδιορισμό βασικών αγορών – στόχων και τη διασφάλιση ακριβούς στόχευσης των διαφημιστικών μηνυμάτων. Το αντίστοιχο υπουργείο έχει αναπτύξει ένα κεντρικό ψηφιακό πίνακα ελέγχου για να παρακολουθεί τη τουριστική φήμη της χώρας στο διαδικτύο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον χρησιμοποιούν κινητά συστήματα εντοπισμού θέσης για τη παρακολούθηση του αριθμού και τη θέση των τουριστών. Με τον τρόπο αυτό επιτρέπεται στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να κατανοήσουν καλύτερα τις ροές και τις αντιλήψεις των επισκεπτών έτσι ώστε να είναι ικανοί να λάβουν καλύτερες αποφάσεις marketing.“
Πηγή: OECD TOURISM TRENDS AND POLICIES 2020 © OECD 2020
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένες τάσεις που ήδη βλέπουμε τα τελευταία χρόνια να πραγματοποιούνται σε διάφορες χώρες. Αρχικά, οι ψηφιακές πωλήσεις και μάλιστα η ενίσχυση των μικρών και μεσαίων μεγέθους επιχειρήσεων στη ψηφιακή πρόσβαση μεγάλων travel agents και διαμεσολαβητών μέσω νέων ψηφιακών λύσεων. Επίσης, χώρες με πιο εποχιακή προσφορά και υπερβολική εξάρτηση από περιορισμένο αριθμό μικρών αγορών μικρού όγκου, επιδιώκουν να διαφοροποιηθούν και να επεκταθούν σε νέες αγορές κι αυτό για να αυξήσουν τη διάρκεια της σεζόν αλλά και να διευρυνθεί η ζήτηση σε λιγότερο προτιμητέους προορισμούς. Ανάμεσα σε αυτές τις χώρες βρίσκεται η Ελλάδα, η Κροατία και η Τουρκία, που βασίζονται κατά κύριο λόγο στη κουλτούρα, τη πολιτιστική τους κληρονομιά και τα αστικά προϊόντα. Τέλος, χώρες όπως ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη προϊόντων και εμπειριών με δυνατότητα κράτησης για την προσέλκυση ξένων επισκεπτών στο πλαίσιο upstream marketing που έχει αποδόσει με σημαντικές επενδύσεις και συγκεκριμένα προγράμματα.
Βέβαια, παρόλο που η ψηφιακή εποχή έχει κατακλήσει τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, το συντηρητικό μάρκεκτινγκ έχει ακόμα θέση στις δράσεις χωρών. Μεγάλες εμπορικές εκθέσεις, δημόσιες σχέσεις και ανάπτυξη του branding της χώρας εξακολουθούν και είναι από τις βασικές πολιτικές με μεγάλη απόδοση ειδικότερα σε αναδυόμενους προορισμούς (βλ.εικόνα παρακάτω).
Το σίγουρο όμως είναι πως η επιτυχής προώθηση στο εξωτερικό απαιτεί να υπάρχουν και άλλα στοιχεία του τουριστικού συστήματος και να λειτουργούν, ιδιαίτερα αξιόπιστες υποδομές μεταφορών, ένα απελευθερωμένο καθεστώς θεωρήσεων visa και υπηρεσίες εξυπηρέτησης και πληροφοριών επισκεπτών.
Τέλος, πολλές χώρες δίνουν επίσης μεγαλύτερη σημασία στο marketing στοχευμένο στις εγχώριες αγορές, αναγνωρίζοντας ότι ο όγκος του εγχώριου τουρισμού είναι συχνά σημαντικά μεγαλύτερος από τον εισερχόμενο τουρισμό. Παράδειγμα σε αυτή τη τακτική είναι η Ουγγαρία που τείνει να χρησιμοποιήσει την εγχώρια αγορά ως τρόπο διάδοσης των πλεονεκτημάτων της ,να επεκτείνει τη σεζόν και να ενθαρρύνει τα ταξίδια σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, ενώ η Ινδονησία έδωσε προτεραιότητα σε εθνικό επίπεδο για βασικούς προορισμούς για εμπορία και τμηματοποίησε την εγχώρια αγορά κατά προέλευση, όπως αναφέραμε και παραπάνω.
Πηγή πληροφοριών www.oecd.org
Το άρθρο υπογράφει η Βασιλική Γαρυφαλάκη για το Touristhings.gr
*Για ερωτήσεις, σχόλια και προτάσεις επικοινωνήστε μαζί μας στο info@touristhings.gr!