Το άρθρο υπογράφει η Άννα Κάμπα* – Content’s Creator Touristhings.gr
Το ξέσπασμα της πανδημίας προκάλεσε μια γενικότερη ανασφάλεια και οδήγησε στην κοινωνική απομόνωση.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους και να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες ανάγκες. Το social marketing ανήλθε σε πρώτη προτεραιότητα.
Η ανασφάλεια, λοιπόν, και η αποξένωση του κοινωνικού συνόλου είναι δεδομένη. Ας μην ξεχνάμε όμως, πως η ανάγκη του ανθρώπου για αλληλεπίδραση παραμένει.
Έτσι, μεταξύ άλλων, ως συνέπεια της πανδημίας τα ποσοστά χρήσης του διαδικτύου αυξήθηκαν σημαντικά. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη σε 13 χώρες από το GlobalWebIndex, το 45% του πληθυσμού αφιερώνει περισσότερο χρόνο στα social media.
Όσο η κοινωνική συναναστροφή και η φυσική αλληλεπίδραση περιορίζονται, τόσο ο άνθρωπος μεταχειρίζεται τα μέσα που διαθέτει προκειμένου να επικοινωνήσει. Ο επιστημονικός κλάδος που ασχολείται με τη συμπεριφορά του ανθρώπου στο διαδίκτυο ονομάζεται Ψηφιακή Ανθρωπολογία (Digital Anthropology).
Συγκεκριμένα, η “ψηφιακή ανθρωπολογία είναι η ανθρωπολογική μελέτη της σχέσης των ανθρώπων με την τεχνολογία της ψηφιακής εποχής”.
Wikipedia
Σήμερα, λοιπόν, ο κόσμος του διαδικτύου και, ειδικότερα, ο κόσμος των social media αποτελείται από ένα σύνθετο πλέγμα αλληλεπιδράσεων. Οι χρήστες δεν επιδιώκουν πλέον απλώς την ενημέρωση αλλά πολύ περισσότερο την ενεργό συμμετοχή και την ψηφιακή συναναστροφή. Με άλλα λόγια, επιδιώκουν να χτίσουν σχέσεις! Ο κόσμος των social media είναι μια ζωντανή κοινωνία!
Πώς, όμως, μπορούν όλα τα παραπάνω να φανούν χρήσιμα σε μια τουριστική επιχείρηση;
Την περίοδο αυτή, όποιος ασχολείται με τον τουρισμό, αναζητά τρόπους για να θωρακίσει την επιχείρησή του και να διασφαλίσει την ομαλή έκβαση της θερινής περιόδου. Γιατί, λοιπόν, να μην χρησιμοποιήσουμε τα social media στην προσπάθεια αυτή;
1. Πρωταρχικά θα πρέπει κανείς να σκεφτεί ποιοι είναι οι άνθρωποι στους οποίους απευθύνεται. Που και πώς ζουν οι άνθρωποι που θέλουμε να προσεγγίσουμε στην επιχείρησή μας; Τι ηλικία έχουν και πώς χρησιμοποιούν τα social media; Ας δημιουργήσουμε το προφίλ των ανθρώπων στους οποίους απευθυνόμαστε!
2. Έπειτα, θα πρέπει να σκεφτούμε ποιες είναι οι ανάγκες των ανθρώπων αυτών. Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού βίωσε με δυσκολία τις συνθήκες της καραντίνας, αναγκάστηκε να περιορίσει τις δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντά του. Έτσι, με την λήξη των περιορισμών, ο πληθυσμός αυτός έχει ανάγκη να εκτονώσει την ενέργεια που συσσώρευε τους προηγούμενους μήνες. Πολλοί είναι αυτοί που ανυπομονούν για τα πρώτα μπάνια, για τις πρώτες εκδρομές και τα πρώτα ταξίδια. Το κλίμα, λοιπόν, είναι θετικό! Ο κόσμος χρειάζεται αυτό που προσφέρουμε! Ο μόνος ανασταλτικός παράγοντας είναι η γενικευμένη ανασφάλεια. Όσο και αν επιθυμεί κανείς να ταξιδέψει, θα πρέπει να νιώσει ασφαλής προκειμένου να μπει στη διαδικασία οργάνωσης των διακοπών του.
3. Έτσι, το επόμενο βήμα είναι να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο θα ικανοποιήσουμε τις ανάγκες αυτές. Τι έχουμε να προσφέρουμε στην ανάγκη των ανθρώπων για διασκέδαση και ψυχαγωγία; Πως θα απαντήσουμε στην ανασφάλεια που προκαλεί η πανδημία; Μέσα από τα social media έχουμε άπειρες δυνατότητες προβολής της επιχείρησής μας. Επιπλέον, έχουμε τη δυνατότητα να αναδείξουμε όλα τα μέτρα που λαμβάνουμε προκειμένου να διαφυλάξουμε την υγεία των επισκεπτών μας.
- Μπορούμε, αρχικά, να χρησιμοποιήσουμε εικόνες και βίντεο. Έτσι, θα κάνουμε γνωστό στο κοινό το περιβάλλον της επιχείρησής μας. Ακόμη θα μπορούσαμε να ενημερώσουμε σχετικά με τις αλλαγές που πραγματοποιούμε προκειμένου να προστατευτούμε από την πανδημία.
- Μπορούμε ακόμη να προβάλουμε τις εμπειρίες των προηγούμενων πελατών μας. Κάθε θετική αξιολόγηση ενισχύει την εικόνα της επιχείρησής μας ενώ κάθε αρνητική αξιολόγηση μας δίνει την ευκαιρία να δράσουμε και να αποδείξουμε πως ενδιαφερόμαστε πραγματικά για τα σχόλια πελατών. Μέσα από τα social media έχουμε τη δυνατότητα να ενημερώνουμε τους ακόλουθούς μας για τη λήψη καινούριων μέτρων και τις αλλαγές που πραγματοποιούμε προκειμένου να βελτιώσουμε τις παροχές μας. Μια επιχείρηση που εξελίσσεται και προοδεύει δημιουργεί μεγαλύτερη ασφάλεια από μία που μένει στάσιμη.
- Επιπλέον, μπορούμε να ζητήσουμε τη συμβολή των εργαζομένων και των συνεργατών μας. Η εκάστοτε επιχείρηση δεν αποτελείται μόνο από τις εγκαταστάσεις αλλά και από το προσωπικό της. Εάν δείξουμε εξωστρέφεια και προβάλουμε στα social media τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και αλληλεπιδρούμε σαν ομάδα, θα έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια πιο στενή σχέση με τον εκάστοτε ακόλουθό μας. Είναι η ευκαιρία μας να αναδείξουμε τον χαρακτήρα της επιχείρησής μας, την ανθρώπινή της πλευρά.
- Τέλος, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να επιδιώξουμε την έμπρακτη, άμεση αλληλεπίδραση με το κοινό μας. Ας οργανώσουμε διαδικτυακές καμπάνιες, διαγωνισμούς και quiz. Έτσι, θα μπορούμε ακόμη και από απόσταση να συμμετέχουμε σε ένα “παιχνίδι” δικό μας και των ακολούθων μας. Ας κάνουμε ερωτήσεις και ας ζητήσουμε τη γνώμη τους. Με τον τρόπο αυτό θα δείξουμε πως η άποψή τους μετράει για την επιχείρησή μας, πως προετοιμαζόμαστε για να τους υποδεχτούμε και να τους παρέχουμε αυτά ακριβώς που αναζητούν. Φυσικά, θα πρέπει να παραμένουμε ενεργοί. Δεν αρκεί να κάνουμε ερωτήσεις, αλλά θα πρέπει και να απαντάμε στις δικές τους.
Τι κερδίζουμε τελικά;
Ο κόσμος του διαδικτύου και των social media μας παρέχει τελικά κάποιες πολύ σημαντικές δυνατότητες. Μέσα από αυτόν, η κάθε επιχείρηση έχει την ευκαιρία να αποδείξει πως είναι ικανή να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να παρέχει τις υπηρεσίες της με επιτυχία και ασφάλεια. Ο τουρισμός δε σταματάει αλλά παίρνει νέα μορφή. Γίνεται πιο δημιουργικός και προσφέρει σύγχρονες λύσεις στις σύγχρονες ανάγκες. Ας δείξουμε, λοιπόν, εξωστρέφεια. Ας συναναστραφούμε με το κοινό μας!
*Η Άννα Κάμπα είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Η ερευνητική της δραστηριότητα αφορά κυρίως την αισθητική και τη φιλοσοφία της τέχνης. Ασχολείται με την επιμέλεια κειμένων και τη δημιουργία περιεχομένου για ιστοσελίδες, blogs και social media.
*Για ερωτήσεις, σχόλια και προτάσεις επικοινωνήστε μαζί μας στο info@touristhings.gr!