Γιατί πρέπει να παρέχω κίνητρα;
Τα κίνητρα είναι μια ψυχολογική διαδικασία που ενεργοποιεί, κατευθύνει και διατηρεί μια συμπεριφορά προς έναν ορισμένο στόχο. Τα άτομα χρειάζονται συγκεκριμένα κίνητρα, πρακτικά και μη, για να αφοσιωθούν με όλους του τις δυνάμεις σε ένα συγκεκριμένο στόχο που έχουμε θέσει σαν επικεφαλής μίας ομάδας ή ενός τμήματος.
Τα κίνητρα μπορούμε να τα διακρίνουμε σε δύο κατηγορίες, εσωτερικά και εξωτερικά. Οφείλουμε να γνωρίζουμε και να λάβουμε υπόψιν μας πως, ένα κίνητρο που θεωρούμε εμείς σημαντικό και το πλέον δελεαστικό, ίσως, να μην είναι το ίδιο “κινητήριο” για κάποιον άλλον.
Η διαφορά των εξωτερικών από τα εσωτερικά κίνητρα είναι ότι παρέχονται από τρίτους. Πιο συγκεκριμένα, τα μπόνους, η προαγωγή, ειδικά προνόμια εργασιακών συνθηκών είναι εξωτερικά κίνητρα. Σε αντίθεση, εσωτερικά είναι αυτά που καλύπτουν συναισθηματικές ανάγκες πλήρωσης και ικανοποίησης των ατόμων όπως η επιβράβευση των πελατών, η επιβράβευση στην ομάδα, η ανάληψη project κρίσιμης λειτουργίας και συνέχειας για την επιχείρηση.
Βιβλιογραφικά και πρακτικά, υπάρχουν πολλές θεωρίες υποκίνησης των ατόμων για αποδοτικά κίνητρα όπως η πυραμίδα του Maslow, η θεωρία του Herzberg κ.ά. Όμως τι είναι πραγματικά πιο σημαντικό για να ενεργοποιήσει τις ομάδες και τους ανθρώπους;
Ο παράγοντας εμπιστοσύνη
Η σωστή και αποδοτική λειτουργία επιχείρησης και εργαζομένων δεν μπορεί καν να υπάρχει αν δεν υπάρχει αμφίδρομη εμπιστοσύνη.
Η σχέση της εταιρείας με τους εργαζόμενούς της είναι αδιανόητη χωρίς την εμπιστοσύνη σε αυτούς, και αντίστοιχα, δεν υπάρχει αποδοτικότητα αν δεν μπορεί η επιχείρηση να βασιστεί στην ειλικρίνεια και την συνέπεια των εργαζομένων.
Το προσωπικό αναμένεται να λειτουργήσει προς το συμφέρον της επιχείρησης και να αναφέρεται στους προϊστάμενούς του με πληρότητα και σαφήνεια. Η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ επιχείρησης και εργαζομένων, όχι μόνο έχει υψηλό κόστος για αυτήν αλλά κυρίως, υπάρχει ο ορατός κίνδυνος οι υπάλληλοι να μην επιθυμούν να δράσουν προς το συμφέρον της και οι προϊστάμενοι να μη θέλησουν να δώσουν αρμοδιότητες.
Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι η ύπαρξη εμπιστοσύνης ή όχι στην επιχείρηση, είναι κάτι που επηρεάζεται άμεσα από την κουλτούρα και την ηθική της ίδιας της επιχείρησης.
Πώς επιλέγω τα σωστά κίνητρα;
Η επιλογή κινήτρων δεν είναι σίγουρα εύκολη υπόθεση. Πρώτα από όλα, όπως αναφέραμε προηγουμένως, ιδανικά θα πρέπει να υπάρξει ένα σύνολο εσωτερικών και εξωτερικών κινήτρων για να “καλύψει” διαφορετικά άτομα άρα και αυξημένη αποδοτικότητα. Η ανάθεση των κινήτρων, λοιπόν, είναι συνδεδεμένη με τη θεωρία υποκίνησης των ατόμων.
Ένα καλό πρόγραμμα κινήτρων πρέπει να περιλαμβάνει αντικειμενικά καθορισμένες προμήθειες – bonus και υποκειμενικές αξιολογήσεις από κάτω προς τα πάνω αλλά και το αντίστροφο.
Τα στελέχη που είναι υπεύθυνα για αυτό το πλάνο είναι απαραίτητο, όχι μόνο να έχουν υψηλό επίπεδο κατάρτισης και άριστη γνώση του αντικειμένου και του περιβάλλοντος της επιχείρησης αλλά ταυτόχρονα να βρίσκονται κοντά στους εργαζομένους.
Το άρθρο υπογράφει η ομάδα της Touristhings.gr
*Για ερωτήσεις, σχόλια και προτάσεις επικοινωνήστε μαζί μας στο info@touristhings.gr!