fbpx
TourisThings.GR > Home Blog TourisThings > Οργάνωση & Διοίκηση > Διαχείριση από το ξενοδοχείο ή εξωτερικός συνεργάτης για το SPA;

*ττο άρθρο υπογράφει ο Θόδωρος Χαραλαμπίδης, Santorini Zen Spa Manager

Στο προηγούμενο άρθρο αναφέρθηκα στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ξενοδοχείου και πως μπορεί να αξιοποιήσει ο ξενοδόχος το SPA.

Πάμε τώρα να δούμε όμως κατά πως συμφέρει και με ποιον τρόπο μπορεί κάποιος να έχει βέλτιστα αποτελέσματα και στα πραγματικά του έσοδα.


Πρώτα απ’όλα, ας δούμε τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει το ξενοδοχείο σε σχέση με τη κερδοφορία του τμήματος ευεξίας:

Μεγάλο απαιτούμενο κεφάλαιο και κόστος: Το spa μέσα σε ξενοδοχείο αυξάνει τη ζήτηση για κρατήσεις ως ένα επιπλέον προϊόν ή σαν προορισμός για τους επισκέπτες. Κατά συνέπεια λοιπόν αυξάνονται και τα έσοδα του ξενοδοχείου. Παρ’ όλ’ αυτά, δεν μπορούμε να έχουμε ακριβή μετρήσιμα αποτελέσματα δεδομένου ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρος τρόπος έτσι ώστε να γνωρίζουμε πόσοι πελάτες προτίμησαν το ξενοδοχείο λόγω μόνο/ή και του spa. Κατά συνέπεια, δε μπορούμε να καταλογίσουμε το αντίστοιχο κόστος κεφαλαίου στο τμήμα. Επιπλέον, όσες περισσότερες επενδύσεις πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις, τόσο υψηλότερο και το κεφάλαιο.

Κόστος Λειτουργίας: Ο κλάδος του spa είναι τόσο εντάσεως κεφαλαίου όσο και εντάσεως εργασίας. Η δουλειά στο spa είναι της σχέσης «ένα προς έναν». Αν προσθέσουμε στο παραπάνω, κόστος προσωπικού λειτουργίας αλλά και προσωπικού διοίκησης τότε αντιλαμβανόμαστε ότι για κάθε πελάτη απαιτούνται πάνω από μία θέση εργασίας. Φυσικά, χρειάζεται να προσθέσουμε στα κόστη και τα λειτουργικά τρέχοντα και σταθερά όπως πχ. Ρεύμα και νερό.  Μπορούμε όμως να καταλογίσουμε το πραγματικό κόστος λειτουργίας του spa στο ξενοδοχείο; Υπάρχει ακριβές σύστημα μέτρησής του;

Κόστος εκκίνησης και οικονομίες κλίμακος: Η στελέχωση, η εκπαίδευση και η διαχείριση προσωπικού του spa απαιτεί κόπο και κόστος αφού πρόκειται για μια διαδικασία εφάμιλλη με οποιοδήποτε άλλο τμήμα. Επιπλέον, για να εδραιωθεί το spa του ξενοδοχείου μας στην ανάλογη αγορά, απαιτείται κόπος και κάποιες δαπάνες όπως διαφήμιση και προώθηση.


Ακόμη για την αποτελεσματική λειτουργία χρειάζονται πρωτόκολλα υπηρεσιών, πολιτικές και κανονισμός λειτουργίας, κατάλογοι υπηρεσιών και ανάλογη εκπαίδευση και επαγγελματική καθοδήγηση του προσωπικού. Αν το προσωπικό αλλάζει διαρκώς τότε τα παραπάνω είναι σχεδόν «άχρηστα» και το κόστος ασύμφορο. Στο spa ισχύει «ομάδα ή παίκτη που νικάει, δεν την αλλάζεις».

Άρα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως το ξενοδοχείο έχει μεγάλο κόστος αρχικής εκκίνησης και γι’αυτό δύσκολα επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακος για το spa του.


Ανάθεση SPA σε εξωτερικό συνεργάτη

Πέρα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει όμως ο ιδιοκτήτης από θέμα κόστους και λειτουργίας γίνεται σαφές πως η αγορά του spa μεγαλώνει διαρκώς λόγω αυξανόμενης ζήτησης. Παράλληλα, η εμπειρία spa του επισκέπτη και το επιχειρηματικό μοντέλο εξελίσσονται διαρκώς.

Οι λόγοι που συνήθως οδηγούν τους ξενοδόχους στην ανάθεση λειτουργίας του spa σε κάποιον τρίτο είναι πολλοί όπως : άγνοια του τρόπου διαχείρισης και επίλυσης προβλημάτων, δεν επενδύουν σε οικονομοτεχνική μελέτη και αντίστοιχο business-marketing plan, μπορεί αντίστοιχα οικονομικά πλάνα να «έπεσαν έξω» καθώς ήταν μη ρεαλιστικά ή να ανατέθηκε η διαχείριση σε κάποιον/α spa manager και για διάφορους λόγους να μην «λειτούργησε» αποτελεσματικά η συνεργασία.

Μία εταιρία Spa Management, λοιπόν, μπορεί να παραδώσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο διαχείρισης που περιλαμβάνει: μελέτη σκοπιμότητας spa, spa branding και spa concept, spa design, spa and internet marketing, πρόσληψη -εκπαίδευση -διαχείριση προσωπικού spa, διαχείριση των καθημερινών λειτουργιών καθώς και συνεχή έλεγχο και επίλυση προβλημάτων. Έτσι, θα αποφευχθούν δαπανηρά και μη αναστρέψιμα λάθη και θα γίνει έργο αξίας δεκαπλάσιας του κόστους του.

Στο τραπέζι διαπραγμάτευσης ιδιοκτήτη ξενοδοχείου ή/και διαχειριστή ξενοδοχείου και υποψήφιο διαχειριστή spa χρειάζεται να γίνουν αντιληπτές οι ικανότητες και η εμπειρία του δεύτερου. Χτίζεται μία «γέφυρα» ανάμεσα στο στρατηγικό πλάνο του ξενοδοχείου και την υποστήριξη του τμήματος spa. Στόχος είναι να συνδυαστούν πετυχημένα η εμπειρία του spa operator με μια ιδιοκτησία που βασίζεται στην τοποθέτησή της και την εικόνα της στην αγορά.

Ξεκάθαρο πρέπει να είναι, από τη πλευρά του ιδιοκτήτη, η διάθεση να πάρει ρίσκο, αν θα προσφέρει τα μέγιστα ή μέχρι ποιου σημείου για την εξυπηρέτηση των πελατών του spa και αν θα αφήσει αυτή την ιδιότητα στον διαχειριστή του spa και με τι κόστος.


Ποιοι είναι οι τρόποι συνεργασίας;

Οι τρόποι συνεργασίας μπορεί να είναι με ποσοστό επί των εσόδων ή επί των κερδών του spa, με συμμετοχή στο έργο και των 2 μερών με ποσοστό ή με απλή ενοικίαση του spa με ετήσιο ενοίκιο και μισθωτήριο Χ διάρκειας.

Με οποιοδήποτε τρόπο συνεργασίας ο στόχος είναι ένας: Ποιος είναι ο στρατηγικός στόχος του ξενοδοχείου και πως ο διαχειριστής- εξωτερικός συνεργάτης θα δημιουργήσει μία «παράλληλη επιχείρηση» που θα υποστηρίξει αυτό το πλάνο. 

Ουσιαστικά δηλαδή, να προσεγγιστεί ο επισκέπτης της τουριστικής περιοχής με το σωστό μήνυμα, ώστε να επιλέξει το spa μας ανάμεσα στα ανταγωνιστικά και επομένως το ξενοδοχείο ανάμεσα στις υπόλοιπες υπάρχουσες επιλογές.

 Θόδωρος Χαραλαμπίδης είναι θεραπευτής μάλαξης και Zen Shiatsu. Spa Manager του “Santorini Zen Spa” και υπεύθυνος του “Zen Spa Management & Consulting” παρέχοντας επαγγελματικές συμβουλές σε θέματα οργάνωσης και διαχείρισης spa. Επίσης, είναι υπεύθυνος του “Zen Center Κατάρτιση” στη Θεσσαλονίκη, παρέχοντας επαγγελματική εκπαίδευση στη μάλαξη και το spa management.

Δείτε ακόμα:

One thought on “Διαχείριση από το ξενοδοχείο ή εξωτερικός συνεργάτης για το SPA;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *