Ο τουρισμός γαστρονομίας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς κάθε τόπου.
Πολλοί είναι οι ξένοι επισκέπτες που επισκέπτονται τη χώρα μας με βασικό κριτήριο τη γαστρονομία. Προσφέρει ταξίδια με γευσηγνωστική εμπειρία από αυθεντική τοπική κουζίνα, μελέτη, εκμάθηση της τοπικής κουζίνας , αγορά αγροτικών προϊόντων απευθείας από τον τόπο παραγωγής και συμμετοχή σε τοπικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ για την ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας και την διεθνοποίηση των τοπικών προϊόντων με την ανάπτυξη γευστικών περιηγήσεων.
Οι παράγοντες της τουριστικής πολιτικής πρέπει να αναγνωρίσουν το ρόλο της γαστρονομίας ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τους προορισμούς που δεν διαθέτουν τις κλασικές υποδομές του τουρισμού ενώ έρχεται και ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση για την μορφή των σύντομων διακοπών και των ταξιδίων ποιοτικού φαγητού.
Οι επιχειρήσεις της εστίασης που ενισχύουν την ποιότητα και αναβαθμίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους μπορεί να λαμβάνουν το σήμα της ελληνικής κουζίνας από το Υπουργείο Τουρισμού. Η γαστρονομία είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από τους αγρότες, τους αμπελουργούς, τους αλιείς και όλες τις κατηγορίες μάγειρων ως δημιουργών φαγητού με την πολιτιστική διάσταση του έργου των σεφ δημιουργώντας την νέα διεθνή κουζίνα.
Η σύγχρονη ελληνική κουζίνα καθιερώθηκε από τα ΜΜΕ, εξειδικευμένες εκδόσεις και βραβεύσεις λόγω των προϊόντων και των γαστρονομικών προορισμών, το κέρασμα του Ο.Π.Ε., τις κουζίνες του Αιγαίου, Κρήτης, Μεσσηνίας, Σαντορίνης κ.α , τα σχολικά μαγειρέματα, το καλάθι της περιφέρειας, τα συνέδρια IMIC, τους δρόμους του κρασιού, τον Οργανισμό τουριστικής ανάπτυξης προ του Άθω, το δίκτυο συνεργασίας καθώς και από την Ελληνική Ακαδημία Γεύσης, την Λέσχη Αρχιμαγείρων και τις ιδιωτικές και δημοσιές σχολές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής του Υπουργείου Τουρισμού, ενώ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Harvard η Ακαδημία Συμπληρωματικής Ιατρικής προωθούν την ελληνική διατροφή αντί της μεσογειακής τοιαύτης.
Ο γαστρονομικός τουρισμός, ως μέρος θα λέγαμε του πολιτιστικού τουρισμού, μιας και η διατροφή ενός λαού είναι μέρος της κουλτούρας του και των πολιτιστικών του καταβολών, αποτελεί ένα σχετικά νέο είδος τουρισμού που κερδίζει ολοένα και περισσότερους οπαδούς. Η Ελλάδα, με την φημισμένη μεσογειακή διατροφή της, δε θα μπορούσε να λείπει από τις λίστες με τις χώρες που αξίζει κανείς να επισκεφτεί για να δοκιμάσει τα προϊόντα και τα φαγητά της.
Η σημασία της ελληνικής γαστρονομίας στο ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει αρχίσει να γίνεται αντιληπτή, καθώς ο γαστρονομικός τουρισμός αρχίζει σταδιακά να σχηματοποιείται και να συγκροτεί έναν πυλώνα τουριστικής ανάπτυξης που μπορεί τα επόμενα χρόνια να αναβαθμίσει την ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία. Υπολογίζεται πως τρία εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξιδιώτες έχουν ως βασικό κριτήριο επιλογής του τόπου των διακοπών τους τη γαστρονομία και όχι τον ήλιο και τη θάλασσα, ενώ ο αριθμός αυτός διπλασιάζεται εάν συμπεριλάβουμε και τους αντίστοιχους Αμερικανούς. Πρόκειται κυρίως για άντρες και γυναίκες ηλικίας 30 – 50 ετών, επαγγελματικά καταξιωμένους, με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από το μέσο τουρίστα, που ταξιδεύουν σε μικρές ομάδες για να απορροφήσουν καλύτερα τη γνώση πάνω σε αυτό.
Η χώρα μας είναι γεμάτη από μικρά γαστρονομικά θαύματα ― τον κρόκο, το αυγοτάραχο, τη φάβα, την ελιά. Μάλιστα, πολλά από τα μικρά αυτά θαύματα έχουν εξελιχθεί σε χαρακτηριστικά γνωρίσματα του τόπου από τον οποίο προέρχονται – την Κοζάνη, το Μεσολόγγι, τη Σαντορίνη, την Καλαμάτα. Ως εδώ η ιστορία είναι γνωστή. Αυτό που δεν είναι ίσως τόσο γνωστό είναι το πόσες μικρές, δυναμικές, καινοτόμες εταιρείες έχουν αναπτυχθεί ανά την Ελλάδα, εκμεταλλευόμενες τα μικρά θαύματα του ελληνικού τόπου.
Το άρθρο υπογράφει η ομάδα της Touristhings.gr για την Touristhings.gr
2 Σχόλια
Pingback: "Σάρκα και οστά" για τον Τουρισμό Εμπειρίας από τη ΣΕΤΚΕ | TourisThings.GR
Pingback: Hospitality Ambassadeurs, οι πρεσβευτές της φιλοξενίας - TourisThings.GR