Το άρθρο υπογράφει ο Θωμάς Μούτσελος*
Σε μία οποιαδήποτε επιχείρηση, η οικονομική διαχείριση θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα της Διοίκησης και της Ιδιοκτησίας, πόσω δε μάλλον στην σημερινή εποχή της αβεβαιότητας και των συνεχών μεταβολών στις συνθήκες που επικρατούν. Φυσικά και τα τουριστικά καταλύματα δεν μπορούν να αποτελούν εξαίρεση, κάθε άλλο μάλιστα.
Ένα ξενοδοχείο, ένα συγκρότημα ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων, ακόμη και ένα μεμονωμένο σπίτι ή μία βίλα, που διατίθεται μέσα από μία πλατφόρμα Airbnb, όλα περιλαμβάνουν και απαιτούν σωστή οικονομική διαχείριση. Το ερώτημα ωστόσο παραμένει.
Πόσοι από τους ιδιοκτήτες ή διαχειριστές δίνουν την απαραίτητη προσοχή στην οικονομική διαχείριση των ξενοδοχείων ή άλλων τουριστικών καταλυμάτων;
Σκεφθείτε ένα απλό παράδειγμα:
Έστω ότι έχουμε δύο κοντινά ξενοδοχεία σε παρόμοιο μέγεθος. Το πρώτο είναι 5 αστέρων, με άριστο επίπεδο υπηρεσιών και πολύ υψηλή βαθμολογία στο διαδίκτυο. Τα παραπάνω του επιτρέπουν να πουλάει σε μία πάρα πολύ υψηλή τιμή. Το άλλο είναι 4 αστέρων, με καλό επίπεδο υπηρεσιών και καλή βαθμολογία, σε όχι τόσο υψηλά επίπεδα όσο το πρώτο, αλλά σε βαθμό που του επιτρέπει να έχει ικανοποιημένους πελάτες. Οι τιμές του δεύτερου είναι χαμηλότερες κατά περίπου 30%. Τα δύο ξενοδοχεία είναι σε ένα καλό επίπεδο συντήρησης, έχουν διαμορφώσει μία ισχυρή επαναλαμβανόμενη πελατεία και γενικά είναι βιώσιμα.
Η οικονομική απόδοση όμως του δεύτερου, με απλά λόγια, το κέρδος που αφήνει στον ιδιοκτήτη του είναι αρκετά υψηλότερα από την οικονομική απόδοση του πρώτου κατά περίπου 40%!
Το ερώτημα είναι «Γίνεται ένα ξενοδοχείο ίδιας δυναμικότητας με ένα άλλο, να πουλάει αισθητά χαμηλότερα σε τιμή, αλλά να έχει πολύ υψηλότερο κέρδος;»
Φυσικά, αν γίνεται καλύτερη οικονομική διαχείριση. Αλλά και σε άλλη περίπτωση, ενός καταλύματος που αποφέρει ικανοποιητικά κέρδη, είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να αποφέρει ακόμη περισσότερα;
Εκτός από τις μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων και τα μεμονωμένα μεγάλα καταλύματα, στις περισσότερες περιπτώσεις, το μοντέλο λειτουργίας είναι χωρίς Οικονομικό Διευθυντή. Συνήθως υπάρχει ένα μικρό λογιστήριο (ή και όχι), που εκτελεί τις βασικά λογιστικά. Περιλαμβάνει εργασίες όπως δηλώσεις, υπολογισμό μισθοδοσίας ενώ, είναι πιθανό, να υπάρχει και βοήθεια από εξωτερικό λογιστή. Την ταμειακή διαχείριση την έχει συνήθως ο επιχειρηματίας ή ο Γενικός Διευθυντής.
Το μοντέλο δεν είναι απαραίτητα λανθασμένο. Προφανώς και ένα μικρομεσαίο – σε δυναμικότητα- κατάλυμα δεν μπορεί να «σηκώσει» το κόστος ενός Οικονομικού Διευθυντή.
Το λάθος είναι ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τουριστικών καταλυμάτων, δεν γίνεται καν οικονομική παρακολούθηση. Εν ολίγοις, δεν γνωρίζει καν ο επιχειρηματίας στο τέλος της ημέρας, τι είναι αυτό που απέμεινε, ποιο είναι το κέρδος. Όμως, ακόμη και αν το γνωρίζει είναι πολύ πιθανό, μάλλον το πιθανότερο ,ότι δεν έχει γίνει η ανάλογη μελέτη. Αν δεν πραγματοποιηθεί η κατάλληλη μελέτη σε βάθος, δε θα προκύψουν τα κατάλληλα συμπεράσματα άρα και, δε θα αντιληφθούν οι εμπλεκόμενοι τι δεν πήγε καλά.
Άρα λοιπόν, τι πρέπει να γίνει, ποια είναι τα βήματα, που θα πρέπει να ακολουθηθούν;
1ο βήμα: Συντάσσουμε τον Προϋπολογισμό, το λεγόμενο Budget, σε επίπεδο εσόδων και εξόδων.
Με άλλα λόγια «Πού θέλουμε ή πιστεύουμε ότι θα πάμε;»
Το Budget αποτελεί τον μπούσουλα της επιχείρησης. Τον ρεαλιστικό στόχο στον οποίο όλοι θα πρέπει να μένουν προσηλωμένοι και θα πρέπει να παρακολουθούν διαρκώς.
2ο βήμα : Υπολογίζουμε απολογιστικά στοιχεία εσόδων και εξόδων
Με άλλα λόγια «Πού βρισκόμαστε;»
Το Budget, όπως είπαμε, είναι ο στόχος. Τον πετυχαίνουμε όμως ή έστω είμαστε κοντά; Την απάντηση την δίνει ο υπολογισμός των απολογιστικών – πραγματικών στοιχείων εσόδων και εξόδων, που καλό είναι να γίνεται σε μηνιαία βάση.
3ο βήμα: Forecasting: Προβλέπουμε τα έσοδα και τα έξοδα στο μέλλον
Με άλλα λόγια «Πού πιστεύουμε πως τελικά θα κλείσουμε;»
Οι συνθήκες αλλάζουν, τα δεδομένα μεταβάλλονται, το ίδιο και η απόδοση. Από την μία πλευρά υπάρχει το Budget – στόχος, από την άλλη το πραγματικό αποτέλεσμα κάθε μήνα. Πού όμως τελικά αναμένεται να κλείσουμε στο τέλος της περιόδου; Αυτή την απάντηση μας την δίνει το forecasting, η πρόβλεψη δηλαδή για το πού αναμένεται να κινηθούν τα έσοδα και τα έξοδα μας.
4ο βήμα: Κάνουμε τις απαραίτητες αναπροσαρμογές
Με άλλα λόγια «Τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιώσουμε ή να διατηρήσουμε την κατάσταση;»
Δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια. Έχοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, φροντίζουμε να προχωρούμε στις κατάλληλες κινήσεις προσαρμογής, όταν κρίνεται απαραίτητο, προκειμένου είτε να βελτιώσουμε είτε να διατηρήσουμε το αποτέλεσμά μας. Η οικονομική διαχείριση λοιπόν είναι μία διαδικασία, που πρέπει να διεξάγεται συνεχώς. Μπορεί να ακούγεται περίπλοκη, με την κατάλληλη εκπαίδευση ωστόσο, το κάθε στέλεχος του Τουρισμού ή Ιδιοκτήτης καταλύματος θα είναι σε θέση να οργανώσει την δουλειά του και να στήσει τον μηχανισμό παρακολούθησης.
Στο εκπαιδευτικό σεμινάριο “Οικονομική διαχείριση τουριστικών μονάδων” από την Hotel Gnosis , με πιστοποίηση από την ACTA – Τεχνοβλαστός, παρέχονται όλες οι παραπάνω πληροφορίες και κατευθύνσεις, αλλά και πολλά ακόμη χρήσιμα στοιχεία για μία σωστή, ολοκληρωμένη και σύγχρονη Οικονομική διαχείριση.
Ανακαλύψτε αυτό αλλά και άλλα ξενοδοχειακά σεμινάρια στην Hotel Gnosis σήμερα!
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
O Θωμάς Μούτσελος έχει bachelor και master στη Λογιστική & τα Χρηματοοικονομικά. Αγαπάει τα νούμερα αλλά και την επικοινωνία με τους ανθρώπους και γ’ αυτό… τα συνδύασε! Έχει πολυετή εμπειρία στην Οικονομική διαχείριση εταιρειών, ενώ διετέλεσε για 11 χρόνια Οικονομικός Διευθυντής σε εταιρεία Hotel Management με ξενοδοχεία σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επιπλέον, για 4 χρόνια είχε τον ρόλο του Project & Operations Manager σε γνωστό κατάλυμα και εστιατόριο στην Χαλκιδική, ένα απαιτητικό και δημιουργικό project που λάτρεψε! Σήμερα συνεχίζει και εργάζεται ως σύμβουλος ξενοδοχείων για θέματα οικονομικής διαχείρισης, οργάνωσης αλλά και στρατηγικής. Tαυτόχρονα, από το 2018, μπορείς να τον βρεις στο εστιατόριο Πόρτα Ανοιχτή στην Θεσσαλονίκη, στο οποίο είναι και ιδιοκτήτης. Στον ελεύθερο του χρόνο χαλαρώνει και διασκεδάζει μαζί με την γυναίκα του, την Ζωή, και την κόρη του, Φιλαρέτη. Είναι fan της γυμναστικής και του ποδοσφαίρου.
1 Σχόλιο
Pingback: Hotel Gnosis:Σεμινάρια Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων - TourisThings.GR